Дисперсія світла. Спектральний склад світла. Кольори.
СУЧАСНИЙ УРОК В.П.Семенюк, вчитель фізики НВК «ЗНЗ-ДНЗ», с. Наддністрянське
Урок фізики в 7 класі
Тема уроку: Дисперсія світла. Спектральний склад світла. Кольори.
Мета уроку: сформувати уявлення про дисперсію світла, про кольори та їх сприймання; розвивати логічне мислення; виховувати повагу до символів України; розширити знання учнів про застосування спектрального аналізу в науці.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: таблиці, світлофільтри, проектор, призма, спектроскоп, кольорові круги, рисунки підручника, комп’ютер, державний прапор України.
ХІД УРОКУ І. Організаційний момент. Перевірка присутності учнів, організація уваги.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. 1. Робота з карточками (3хв). 2. Метод «Експрес-тести».
«Експрес-тести»
1. Яке зображення ми отримуємо в плоскому дзеркалі? а) дійсне; б) уявне. 2. Де застосовують плоскі дзеркала? 3. Назвати природні джерела світла? 4. Як поширюються світлові промені в однорідному середовищі? а) криволінійно; б)прямолінійно. 5. Яка швидкість світла у вакуумі? а) 300 км/с; б)300 000 км/с. 6. Чи впливає середовище на швидкість поширення світла? а) ні; б) так. 7. З якою метою у коридорах нашої школи повішено плоскі дзеркала? 8. Чи може світловий промінь перейти межу двох середовищ, не змінюючи напряму поширення? а) ні; б) так. ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів. Погляньте, учні, на таблиці, картини, стенди, експонати. Які вони багатобарвні, прекрасні! Кожен з вас має можливість дивитись кольорове телебачення, працювати з комп’ютером, у якого кольоровий монітор. А 40 років тому цими благами науково-технічного прогресу не всі могли користуватися. Ось бачите, як нам допомагає наука. Сьогодні ми спробуємо пояснити багатоколірність світу з позиції вчених і науки.
ІV. Вивчення нового матеріалу. Отже, тема нашого уроку: «Дисперсія світла. Спектральний склад світла. Кольори». Що ж таке колір? Чому різні тіла відрізняються забарвленням? Сучасні погляди на природу світла (кольорів) базуються на відкриттях англійського вченого фізика і астронома Ісаака Ньютона. Удосконалюючи телескопи, Ньютон звернув увагу на те, що зображення, яке дає об’єктив, по краях забарвлене. Зацікавившись цим явищем, він перший «дослідив різноманітність світлових променів і зумовлені цим особливості кольорів, про які до того часу ніхто і гадки не мав» (слова з напису на могилі Ньютона). Основний дослід Ньютона був геніально простий. Учений спрямував на призму світлий пучок малого поперечного перерізу. Промінь сонячного світла проходив у затемнену кімнату через малий отвір у віконниці, падаючи на скляну призму, промінь заломлювався і на протилежній стіні давав видовжене зображення яскравих з райдужним чергуванням кольорів. Ньютон також виділив сім кольорів: червоний, оранжевий, жовтий, зелений, голубий, синій, фіолетовий. Саму ж смужку райдуги Ньютон назвав спектром. Інший важливий висновок, до якого прийшов Ньютон, він сформулював так: «Світлові пучки, які різняться кольором, відрізняються і за ступенем заломлюваності». Конспект учня. Біле світло не є простим, воно є сумішшю всіх кольорів спектра. Залежність швидкості поширення пучка світла в певному середовищі від кольору пучка називається дисперсією світла. Додаванням різних кольорів спектра можна отримати біле світло.
Досліди: 1. Розкладання білого пучка світла. Продовжуючи дослідження, він (Ньютон) довів, що із 7 кольорів є три основні: червоний, зелений, синій. Накладаючи ці три кольори один на одного у різних пропорціях, можна діставати різні кольори та відтінки. При цьому зелений, червоний і синій кольори не можна одержати комбінацією інших кольорів спектра. 2. Прилад для складання всіх кольорів спектра.
Чому світ є різноколірним? 1. Біла поверхня відбиває однаково промені всіх кольорів. 2. Зелена трава відбиває переважно промені зеленого кольору. 3. Червоні пелюстки тюльпанів відбивають червоні промені. 4. Чорна поверхня поглинає промені всіх кольорів. Застосування у науці і техніці. 1. Принцип роботи кольорових телевізорів. 2. Рідкокристальні монітори. 3. Спектральний аналіз в астрономії. 4. Фізика і техніка в Україні (робота з підручником). 5. Гігієна зору.
V. Узагальнення і систематизація знань. 1. Вся багатоколірність світу полягає у властивості тіл і різних поверхонь по різному відбивати і поглинати спектри кольорів, які у своїй сукупності має біле світло. Білий пучок несе набір кольорів спектра і, відбиваючись у певному співвідношенні цих основних кольорів, утворює багатоколірність світу. Метод «Мікрофон». Учні роблять повідомлення про кольори (домашнє завдання, яке підготовлене учнями до уроку). Робота в групах. 1. Чи відбивається червоне світло від зеленої поверхні? Від білої? 2. Чи відбивається синє світло від зеленої поверхні? Від чорної? 3. Якого кольору може бути поверхня, якщо від неї добре відбивається червоне світло? 4. Пояснити утворення кольорів світлофора?
VІ. Оцінювання учнів. Підсумок уроку.
VІІ. Завдання додому. Прочитати теоретичний матеріал за підручником. Вправи 1-4. Експериментальне завдання 2 (с.163).
Додаток 1
1. Відгадати загадку. Вийшла звідкись гарна дівка, На ній стрічка – семицвітна; А де з річки воду брала, Там коромисло зламала.
2. Вірш «Спектри» Ось відгриміла гроза промовиста, Хмари кудлаті кудись понесло, Сонце з’явилось, як жар променисте, Світлом навколо усе залило. Сяють на листі краплини прозорі, Сяє, мов срібло, в долинах вола. А на спині чорно-білої хмари Семиколірна веселка-дуга. Сонечко світить мені просто в спину, Переді мною веселка-дуга. Всі кольори, що відомі в природі, Сяють в дузі, що на землю спада. Сім основних кольорів із веселки Дружно шикують веселий парад. Зверху – червоний, оранжевий – нижче, Жовтий, зелений і знов світлопад. Плавно спливає зелений в блакитний, Синій в підмогу приходить йому. А фіолетовий колір спокійний Тихо ладнає найнижчу дугу.