СУЧАСНИЙ УРОК В.П.Семенюк, вчитель фізики НВК «ЗНЗ-ДНЗ», с. Наддністрянське
Урок фізики в 7 класі
Тема уроку: Око як оптична система. Вади зору. Окуляри.
Мета уроку: формування уявлень про будову ока, вади зору та методи їх виправлення; розвивати в учнів навики дотримання правил гігієни зору та життєві компетентності; виховувати інтерес до фізики і техніки.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок-змагання із застосуванням комп’ютерних технологій.
Обладнання: оптичні прилади (телескоп, мікроскоп, кінокамера, відеокамера, лупа), модель ока, таблиці, фонозапис, матеріали преси.
Демонстрування: 1) комп’ютер (будова ока, дефекти зору); 2) таблиці; 3) модель ока.
Девіз уроку: «Хто фізику добре знає, той здоров’я зберігає».
ХІД УРОКУ І. Організаційний момент. 1. Оцінка емоційного стану учнів. 2. Слово вчителя. а) постановка мети уроку; б) порядок проведення уроку.
Дорогі семикласники! Сьогодні у нас особливий урок фізики. Ми його проведемо в салоні «авіалайнера» - «Мрія-2012», який перебуватиме на висоті 154м над рівнем моря. До нашої подорожі, яка триватиме 45 хв. Ми запросили випускницю нашої школи, лікаря-окуліста Паламарчук Т. У польоті до ваших послуг «стюардеса» учениця 11 кл. Драбата Т. На борту «авіалайнера» будуть змагатися 2 команди: «Зіниця» і «Кришталик». В кінці уроку будуть проведені підсумки змагання.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Для перевірки готовності до польоту вам будуть запропоновані «Експрес-тести» і метод «Мікрофон». «Експрес-тести» Варіант І.
1. Чому не можна поливати рослини сонячного дня? а) рослини отримують опіки; б) рослини охолоджуються. 2. Який оптичний прилад дозволяє розглядати дуже малі предмети? а) телескоп; б)мікроскоп; в)бінокль. 3. Які скляні лінзи є збиральними? а) опуклі; б) вгнуті. 4. Яке зображення створює фотоапарат? а) дійсне; б)уявне; в) зменшене. 5. Назвати відомі вам оптичні прилади.
Варіант ІІ.
1. Які оптичні прилади дозволяють краще розглядати віддалені предмети? а) мікроскоп; б) лупа; в) бінокль; г) підзорна труба. 2. Яке збільшення дають сучасні оптичні мікроскопи? а) до 500 раз; б) до 2000 раз; в) до 1000 раз. 3. Якими одиницями вимірюють оптичну силу лінзи? а) метрами; б) діоптріями; в) люксами. 4. Чому кусок розбитої прозорої пляшки, залишений відпочиваючими на сухій траві, може стати причиною пожежі? а) нагрівається від сонця; б) фокусує сонячні промені. 5. Якими одиницями вимірюють освітленість? а) канделами; б) люменами; в) люксами.
Метод «Мікрофон» (Учні розповідають по черзі коротко про будову та призначення оптичних приладів: мікроскопа, лупи, телекамери, телескопа, перископа, фотоапарата, проекційного апарата, бінокля, підзорної труби).
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу. Вчитель пояснює новий матеріал, використовуючи підручник, комп’ютер, таблиці, моделі ока, набір окулярів, залучаючи учнів до розв’язання проблемних питань. 1. Будова ока. 2. Вади зору та способи їх корекції. 3. Окуляри (робота з підручником). 4. Інерція зору. В цей час учень-консультант виставляє бали учням в шкалу оцінювання навчальних досягнень за виконані ними завдання протягом уроку, враховуючи оцінювання вчителя.
V. Слово надається лікарю-окулісту. Після виступу вручаються дітям пам’ятки про збереження та гігієни зору. Звучить фонозапис пісні Діани Гурцької.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу. 1. Назвати відстань найкращого бачення для людей із нормальним зором. 2. На якому «екрані» створює зображення наше око? Яке це зображення: дійсне чи уявне? 3. Маша користується окулярами з оптичною силою +2 дптр. Яка вада зору у Маші? 4. Якими лінзами коригують короткозорість? 5. В яких межах змінюється діаметр зіниці ока? 6. Розкрийте зміст прислів’я «Бережіть природу, як зіницю ока».
VІІ. Оцінювання учнів. Підсумок уроку. Оцінюється робота кожного учня і називається команда, яка набрала більшу кількість балів. Команда-переможець нагороджується цінним призом.
VІІІ. Завдання додому. § 28, вправа4, 5.
Додаток 1
Шкала оцінювання навчальних досягнень учнів
Правила гігієни зору
Слід завжди пам’ятати, що нормальний зір робить життя повноцінним, яскравим, забезпечує оволодіння будь-якими професіями. Порушення зору обмежує можливості людини. Тому треба знати і дотримуватися правил гігієни зору. Не можна зблизька розглядати друкований або писаний текст. У такому разі кришталик довго перебуває в надто опуклому стані, зір перенапружується й розвивається короткозорість. Під час писання, читання предмети необхідно тримати на відстані 30-35 см від очей. Слід також стежити за освітленням, світло повинно падати зліва і бути рівномірним і достатнім. Телепередачі треба переглядати не ближче 2-3м від екрана. Не можна читати в транспорті. Від постійних поштовхів книга дрижить, кривизна кришталика весь час змінюється, в результаті слабшає зір. Шкідливе для зору читання лежачи. На кришталик ока сильно діє ультрафіолетове проміння. Тому влітку, коли яскраво світить сонце, потрібно носити захисні окуляри. Розлад зору може наступити тоді, коли в організмі бракує вітаміну А. Шкідливо впливає на зір куріння. Нікотин та інші речовини, що є в тютюновому димові іноді уражають зоровий нерв. З метою попередження коню'ктивіту треба оберігати очі від пилу, не терти їх руками, не витирати брудним рушником чи брудною хусткою.