Щасливий випадок МЕТА : узагальнити і систематизувати знання з основних понять фізики ; формувати вміння використовувати здобуті теоретичні знання на практиці; прищеплювати любов до фізики; виховувати бережливе відношення до природи. Обладнання:
Вступне слово вчителя. Ми з вами – познайомились на уроках. Разом занурювались у глибини фізики протягом навчання в нашій школі. Скільки було засвоєно, а може, й прослухано теоретичного матеріалу. Скільки було розв'язано, а може, і трохи списано задач. Скільки було зроблено, а може, й підтасовано результатів практичних і лабораторних робіт. І як результа нашої роботи ви покажете як володієте певними теоретичними та практичними навичками з фізики. А наскільки ці знання глибокі, а навички надійні, ми з'ясуємо під час фізичної гри « Щасливий випадок» , оскільки саме в такій формі проходитиме наш захід. Перебування у фізичній лабораторії починається з ознайомлення з правилами безпечної поведінки та подальшого їх дотримання. . Для плідної співпраці вашій увазі пропонуються:
Золоті правила поведінки у сьогоднішній грі :
Бути -позитивними. ТУТ і ЗАРАЗ. Точними. Точність - увічливість королів.
Толерантними. Толерантність - це повага, у першу чергу, до самого себе.
Зібраними. Оскільки найдорогоцінніше, що є у нас, - це час.
Девізом нашої роботи пропоную взяти слова американського політика Теодора Рузвельта: «Зробіть усе, що можете, застосувавши те, що знаєте, знаходячись там, де ви є».
ВЕДУЧА І Сьогодні знання та кмітливість продемонструють команди
Привітаємо учасників бурхливими оплесками. ВЕДУЧА ІІ Змагатися команди будуть протягом 5 геймів. Всі запитання ставитимуться, мабуть, більше жартома, ніж всерйоз. Відповісти на одні з них вам буде легко, інші ж неймовірно складні. ВЕДУЧА І Але перед тим, як розпочати гру, ми запрошуємо зайняти свої місця членів журі, які будуть оцінювати знання наших команд.
ВЕДУЧА ІІ Розпочинаємо гру. 1гейм «Гейм – розминка». Учасники швидко відповідають на питання, які звучатимуть протягом 1 хвилини. Кількість балів, отриманих за цей гейм,буде збігатися з кількістю правильних відповідей. Команди готові? ВЕДУЧА І Запитання для команди: 1. Що в перекладі з грецької мови означає слово фізика. (Природа). 2. Що більше: дві хвилини чи125 секунд? (125с). 3. Як змінюється швидкість дифузії при нагріванні. ( Збільшується). 4. Як називають перехід рідини у тверде тіло? (Кристалізація ). 5. Яку отримаємо величину, коли шлях поділимо на час руху? (Швидкість). 6. Хто відкрив силу, яка виштовхує тіло, занурене в рідину або газ? (Архімед). 7. Де вага більша: на суші чи під водою? (На суші). 8. Яку енергію має тіло, підняте над землею. (Потенціальну) 9. Яку фізичну величину назвали на честь французького вченого Андре-Марі Ампера? (Сила струму.) 10. Як називається розряд електричного струму в небі? (Блискавка). 11. Який стародавній вчений першим зміг розкрити шахрая шляхом проведення слідчого експерименту. (Архімед). 12. Він є основоположником теорії вільного падіння, відкрив явище інерції, супутники Юпітера, сонячні плями і фази Венери. (Г. Галілей). 13. Розшифруйте абревіатуру АЕС? (Атомна електростанція). 14. В яку погоду скошена трава висихає швидше: у вітряну чи без вітряну? (У вітряну). ВЕДУЧА ІІ Запитання для команди : 1. Фізика вивчає живу чи неживу природу? (Неживу). 2. Що важче 1тонна чи 1 центнер? (тонна). 3. Як змінюються розміри твердого тіла при нагріванні? (Збільшуються). 4. Як називають процес переходу рідини в пару? (Випаровування). 5. Як називають величину, яка є мірою інертності тіла? (Маса). 6. Хто, скупавшись у ванні, за легендою, кричав «Еврика»? (Архімед). 7. Де вага тіла більша: на Землі чи на Місяці?(На Землі). 8. Яку енергію має тіло, що швидко рухається.? (Кінетичну). 9. Як називають тверде тіло, що може обертатися навколо осі? (Важіль). 10. Як називають явище, коли Місяць стає напроти Сонця?(Сонячне затемнення). 11. Назвіть найкоротше прізвище вченого. (Ом). 12. Відкрив три основних закони руху тіл і закон всесвітнього тяжіння. (І. Ньютон) . 13. Розшифруйте абревіатуру ККД? (Коефіцієнт корисної дії). 14. Як називається явище проходження електричного струму в розчинах кислот солей? (Електроліз).
ВЕДУЧА І 2 гейм. Лото «Щасливий випадок» Умови : представники команд по черзі вибирають на табло номер і отримують запитання вартістю в 1 бал. Та команда, яка вибере «щасливий випадок», отримає ще 5 балів призових. На обговорення питання – 1 хвилина. Право вибрати перші питання надається команді
1. Діаметр пробірки 2см, висота - 10см, а діаметр горошини становить пів сантиметра. Скільки горошин увійде в пробірку? (Горошини не ходять)
2. Два космонавти поза космічним кораблем розтягують канат.У цей час третій космонавт його перерізає. Як після цього будуть рухатися перші два космонавти? (Ніяк. Космонавти не можуть розтягувати канат, їм немає об що обіпертися ногами.)
3. Чому заєць, рятуючись від собаки,часто різко стрибає урізні боки, і собаці важко його наздогнати ( Тому що заєць використовує властивість інерції , а собака не чикаючи стрибка , не може миттєво змінити напряму).
4. Як курка може збільшити тиск на землю на якій вона стоїть, у двічі.(Піднявши одну лапу . Площа опори , при цьому, зменшиться у двічі і у скільки ж разів зросте тиск).
5. «Млинці смачні тоді, коли гарячі», -сказала господарка, запрошуючи Шерлока Холмса до столу. «Щоб млинці довше залишалися гарячими, - продовжувала вона, - я ставлю тарілку з млинцями на плетену з дроту підставку». «Краще їх ставити на дерев’яну підставку », — порадив Холмс. На чому базується ця порада? (Теплопровідність дерева менше, ніж металу, тому на дерев'яній підставці тарілка охолоджується повільніше.).
6. ЩАСЛИВИЙ ВИПАДОК Місіс Хадсон пустила в дім кішку. Шерлок Холмс подивився на кішку і сказав: «Погода на вулиці холодна». Як він це визначив? ( За шерстю кішки. (Уразі холодної погоди шерсть стає особливо пухнастою, щоб у проміжках між волосками було більше повітря, яке є поганим провідником тепла.)
ВЕДУЧА ІІ 3 гейм «Фізична лабораторія» Необхідно пояснити поставлені досліди, та розв’язати задачі у малюнках. Які зображені на слайдах. Максимальна кількість балів за правильну відповідь 5 балів. Розпочинає команда. ВЕДУЧА І 1. За допомогою якого явища яйце пролізло в пляшку від молока? (Під дією атмосферного тиску, яйце падає в пляшку. В пляшці тиск знижується під час згорання паперу.) 2. Ставимо гривню на дно чашки, і переміщаємо чашку так, щоб не було видно гривні. Наливаємо воду і стає видно гривню. За допомогою якого явища ми помітили гривню? (Закон заломлення світла ) 3. Чому вода не виливається із стакана? ( Атмосферний тиск більший ,ніж вага рідини. Тому вода і не виливається) 4. Банку обливають гарячою водою. Ставлять на горловину повітряну кульку. Яка магічна сила допомагає її сховатися в банці? ( Повітря остигає і розріджується. Тиск стає менший за атмосферний) ВЕДУЧА ІІ Дайте відповідь на малюнки. Відповіді 1.1 В воду можна додати будь-яку речовину, що в воді дисоціює (розпадається) на іони. Це може бути звичайна кухонна сіль NaCl. 1.2 Згадуючи про електроліти, ми майже завжди маємо на увазі розчини і майже ніколи розплави. Щоб перетворити скло на провідник його слід нагріти. 2.1 Заєць. 2.2 Слон. ВЕДУЧА І Просимо журі підбити підсумки за 3 конкурси. Тому ми проведемо гейм для уболівальників « Допоможи улюбленій команді». За правильну відповідь надається один бал. ВЕДУЧА ІІ Зароблені бали додаються до вже тих, що вже отримали наші команди. Таким чином ви можете допомогти своїй команді на шляху до перемоги. ВЕДУЧА І 1. Скільки парт у фізкабінеті? (15) 2. Скільки комп’ютерів у кабінеті інформатики? (12) 3. Найлегший газ у природі. (Водень). 4. Одиниця шкали термометра? (Градус) 5. Як звали Ньютона? (Ісак) 6. Назвати ім’я Резерфорда? (Ернест) ВЕДУЧА ІІ Надається слово журі. ВЕДУЧА І 4 гейм «Угадай-но». У цьому конкурсі перевіряються знання фактів, учених, відкриттів, приладів, а також кмітливість. Вам будуть поставлені запитання на яке потрібно дати відповідь. До запитань є 5підказок. Якщо використати лише одну із них отримуєте 5 балів,після другої - 4бали, після третьої -3бали, після четвертої -2 бали, і після п’ятої-1бал. ВЕДУЧАІІ Якщо не дала відповідь команда які зачитувалось запитання, то може відповісти інша команда і отримати один бал. Загадка перша. Прізвище дуже відомого вченого. Підказки: 1. Він — один з перших учених, що працювали на війну, і перша жертва війни серед людей науки. 2. Коло його наукових інтересів: математика, механіка, оптика, астрономія. 3. Він — великий винахідник. Його винаходи широко відомі. 4. З одним з його відкриттів ми зіштовхуємося майже щотижня. 5. За легендою, йому належить вигук «Еврика!», що пролунав слі¬дом за зробленим ним відкриттям. (Архімед) Загадка друга. Вона — про унікального мандрівника. Хто він? Підказки: 1. Претендентів на цю подорож було близько 3 тис, однак вибір впав на нього. 2. Цю кругосвітню подорож він здійснив сам. 3. Син селянина, учень ремісничого училища, робітник, студент, курсант аероклубу... 4. Зроблене ним прославило людський розум, його і його Батьків¬щину. 5. Йому належить історична фраза, сказана перед початком доро¬ги; «Поїхали!» (Ю. О. Гагарін) Загадка третя. У природі дуже багато речовин. Про одну и них піде зараз мова. Що це за речовина? Підказки: 1. Із цієї речовини на 85 % складається організм дорослої людини. 2. З усіма трьома його агрегатними станами ми досить часто зустрічаємося. 3. Її можна використати для Зменшення тертя. 4. Її використовують у системах нагрівання й охолодження. 5. Цю речовину називають «соком життя» на Землі. (Вода) Загадка четверта. Що це за прилад? Підказки: 1. Спочатку він плавав, потім став літати. 2. Він багатьом, будучи їх провідником, урятував життя. 3. Він не любить сильну спеку й сильне трясіння. 4. Він завжди цілеспрямований. 5. Він байдужий до дорогоцінних металів й алмазів, але хвилю¬ється в разі взаємодії із залізом. (Компас) Загадка п'ята. І знову про людину-легенду. Підказки: 1. Він жив в IV ст. до н. є. 2. Він був вихователем Олександра Македонського. 3. Його твори стосуються всіх галузей знань того часу: філософії, астрономії, механіки, теорії звуку, оптики, метеорології. 4. В основі його фізики лежали міркування й умовиводи. 5. Його навчання було канонізовано церквою, визнано святим, не¬ змінним і панувало в науці близько .1 000 років. (Арістотель) Загадка шоста. Йтиметься про живу істоту. Хто вона? Підказки: 1. Чутливість її очей настільки велика, що за ідеальних умов ви¬димості вона може побачити вночі з вершини високої гори світло палаючого сірника на відстані 80 км. 2. Потужність, яку розвиває її серце, складає 2,2 Вт. 3. Її мозок за 0,05 с розпізнає об'єкт, зображення якого зафіксува¬ло око. 4. За своє життя вона з'їдає близько 40 т їжі. 5. Це найрозумніша жива істота на Землі. (Людина). ВЕДУЧА ІІ Фізику, як і математику, прийнято називати точною наукою. Деякі вважають, що література, мистецтво, поезія повинні поступитися місцем точному експерименту, доведенню та формулам. Потрібно визнати помилковою думку про несумісність науки та мистецтва на уроках фізики. ВЕДУЧА І 5 гейм «ФІЗИКА ТА МИСТЕЦТВО» . Команди по черзі співають уривки з пісень чи з віршів, у яких зустрічаються фізичні явища або терміни.
ВЕДУЧА ІІ Тим часом доки журі рахує бали в нас музична пауза ВЕДУЧАІ Надаємо слово журі для оголошення переможця.
ВЕДУЧАІІ Якщо бажаєш перерахувати ти, За що нам фізиці подякувати треба, То озирнись навколо себе, глянь на небо 1 до його висот ти думкою злети. ВЕДУЧАІ І літакові сили фізика дала, Щоб він долав небесні далі неозорі. Ракета мчить, і миготять назустріч зорі... У цьому фізики є частка немала.
ВЕДУЧАІІ А фотографія? А відео? Кіно? А мікроскоп, що мікросвіт нам відкриває? А в телескопі небо наче оживає. І все це фізикою в руки вам дано.
ВЕДУЧАІ Ну а комп'ютер? Знову фізики прогрес. Ввійшов трудяга цей і в побут, і в науку. І за комп'ютер кожен а нас підніме руку, Без нього жоден ми не мислимо процес.
ВЕДУЧАІІ Отож бо фізиці підвладне в світі все. Технічний розвиток нам фізика несе. ВЕДУЧА І Дозвольте на цій високій ноті закінчити нашу інтелектуальну гру, присвячену фізиці!